Dag 5: Ayutthaya en de Chaopraya Rivier. - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van huib en joke griek - WaarBenJij.nu Dag 5: Ayutthaya en de Chaopraya Rivier. - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van huib en joke griek - WaarBenJij.nu

Dag 5: Ayutthaya en de Chaopraya Rivier.

Door: Joke en Huib.

Blijf op de hoogte en volg huib en joke

02 Maart 2008 | Thailand, Bangkok

Vandaag moesten we ons om half 7 melden. Maar het ging goed. We werden met een busje opgehaald en naar een grote bus gebracht die om kwart voor 8 vertrok naar Ayutthaya, de vroegere hoofdstad van Thailand. Onderweg gestopt bij een bhoeddistische tempel.Daar troffen we het: 2 monniken traden in en daar maakten ze een feestje van: 3 keer rond de tempel lopen met trommels voorop en daar de aspirant-monniken in witte kleren achter en daarachter de gasten met kadootjes: schaaltjes met schoonmaakmiddelen en bloemen. En de nieuwe oranje pijen werden ook meegedragen. Daarna gingen ze in de tempel voor in gebed.
Toen ze er weer uit kwamen, gooiden ze vanuit een schaaltje mooie gevouwen bloemetjes, met muntjes erin. Dat bracht geluk. Ik kreeg er later een van een meisje. Lief he?
Daarna door. We stopten bij een olifantenverzamelplaats. Daar kon je bananen voor ze kopen, als je dat deed, kreeg je een klapzoen van de olifant, hij zoog echt aan je! Zo te zien was het bij Huib een natte zoen!
Toen door naar een oude tempel, die verwoest was door het leger uit Birma en niet meer gerestaureerd.
Trap van een pagode op geweest en in de pagode gekeken: vleermuizen en een vreselijke stank!
Daarna door naar het zomerpaleis van de koning.(waar onze koningin ook geweest is). Mooi park met verschillende gebouwen. Daar kon je een golfkarretje huren, dus: hebben wij dat gedaan. Toeteren kon je niet, maar dan drukte je op een deurbel en dan kreeg je de ene keer Vader Jacob en de andere keer een ander muziekje.
Toen naar een boot. Daar kregen we een uitgebreid lunch-buffet al varend op de rivier terug naar Bangkok. Weer de halve wereld gezien aan de oever van de rivier: huizen op palen, mensen die vissen, veel tempels, enz.
De gids die ons de hele dag begeleidde, moest alles wat hij zag uitleggen: sommige gebouwen waren appartementen, de vrachtboten gingen leeg heen en vol terug. Hij wees ook aan wat ze vervoerden: zand. En dat ze getrokken werden door een bootje, dat ze zelf geen motor hadden. Dit soort informatie vertelde hij wel 3 of 4 keer.
Morgen om 10 uur afreizen naar het vliegveld, 12 uur vertrek naar Chiang Mai. We zijn benieuwd wat we daar gaan beleven, zal vast een heel andere wereld zijn.